Kaarten maken met Anki

Deze blogpost is deel 3 van 3 in de reeks Anki

CodeCademy en Anki

Vanmiddag ben ik begonnen met het toevoegen van een aantal kaarten aan mijn Anki kaartenset, of deck, zoals Anki het zelf noemt. Er zijn over allerlei onderwerpen kaarten te vinden via Anki die je kunt importeren en gebruiken, ook voor het onderwerp web development waarin ik ben geïnteresseerd, maar ik geef er de voorkeur aan zelf kaarten te bedenken. Daarvoor heb ik de volgende redenen.

  1. Bij kant-en-klare decks weet je niet precies wat je krijgt. Je zult de set alsnog moeten doorlopen om te kijken of er alles in staat wat jij wilt leren.
  2. Je loopt de kans dat er dingen in staan die jij niet wil leren. Bovendien volgen kaarten de logica van de maker van die betreffende kaarten. Als je die context mist, kan ik me voorstellen dat bepaalde kaarten onduidelijk zijn.
  3. Als je zelf je eigen kaarten met vraag en antwoord maakt, kun je inspelen op die dingen die voor jou lastig zijn.

Die drie argumenten zijn voor mij reden genoeg om zelf mijn kaarten te bedenken. Sterker nog, ik zie dat als een belangrijk onderdeel van het leerproces.

Hoe maak ik kaarten?

Voor het aanmaken van een aantal kaarten, zorg ik meestal dat ik een afgerond geheel heb. Vanmiddag was ik bezig kaarten te bedenken voor objectgeoriënteerd programmeren in PHP. Het proces heeft voor mij een aantal stappen.

  1. Zoek en maak eerst een aantal opgaven  rond het betreffende onderwerp. In dit geval bood Codecademy uitkomst, maar vaak hielpen de opgaven tijdens mijn opleiding of voorbeeldcodes van internet of boeken ook. Richt je bij het maken van de opgaven vooral op het begrijpen van de stof en zorg er daarnaast voor dat je opgaven werkende codes opleveren. Gebruik deze codes als inspiratiebron bij de volgende punten.
  2. Als je de opgaven over jouw onderwerp hebt gemaakt, bekijk ze dan een dag of wat later opnieuw. Stel vragen aan de code en bedenk het antwoord. Dat is een kaart in Anki.
  3. Stel feitelijke vragen en stel vragen die je kunt beantwoorden met een programmeeropgave.
  4. Let daarbij vooral goed op dingen waarmee je in een eerder stadium moeite had tijdens het maken van de opgaven. Wat heb je moeten onthouden tijdens het maken van de opgaven?
  5. Zorg voor (programmeer)vragen die het grotere geheel duidelijk maken, hoe de onderdelen samenhangen, maar zorg ook voor vragen naar detailkwesties.

Dit zijn de overwegingen die ik steeds hanteer bij het maken van kaarten. Het maken van deze kaarten en het iedere avond oefenen volgens de principes van gespreid herhalen, zorgt ervoor dat ik het een stuk eenvoudiger vind om mij bij het programmeren te richten op wat voor mij nieuw is aan een specifieke programmeeropdracht, zonder dat er basale dingen hoef na te denken. En uiteraard vinden die nieuwe dingen ook weer hun weg naar Anki.

Anki voor andere onderwerpen

Mijn Anki kaarten bevatten gewoon tekst, maar je kunt ook plaatjes, video of audio toevoegen. Bij het leren van woorden in vreemde talen wordt tegenwoordig aangeraden om plaatjes te gebruiken. Dus in plaats van:

Vraag –> Antwoord

Fiets –> Bicyclette

Wordt het :

(Plaatje van fiets) –> Bicyclette.

Gabriel Wyner, auteur van Fluent Forever (ik heb het boek overigens nog niet gelezen) gebruikt deze methode en zijn favoriete tool daarvoor is Anki.