Mosterd na de maaltijd of toch fysio?

andere hand

Een van de nadelen die ik heb nu ik wacht op een afspraak met mijn revalidatiearts is dat ik nu al flink later ben met de botox in mijn rechterarm dan gewoonlijk. Botox ken je vast tegen de rimpels maar het is gewoon een spierverslapper die oorspronkelijk ingezet werd tegen spasmes. Bij spasmes heb je last van spierspanningen en door nu botox te spuiten in de spieren die voor die spanningen zorgen, heb je minder last van spasmes. Op die manier gebruik ik al een kleine tien jaar botox voor mijn rechterarm en dat werkt prima.

Omdat ik in september een keer flink ben gevallen, besloot ik contact op te nemen met mijn revalidatiearts. Ik heb door mijn handicap namelijk moeite mijn rechtervoet goed op te tillen. Daar kon iets aan gedaan worden met een beugel of veer hoorde ik toen ik ook over botox voor mijn arm hoorde.

En nu bleek dus ook dat botox ook voor mijn been een optie was. Maar dat moest onderzocht worden en als driemaal scheepsrecht is, kan de uitslag over twee weken besproken worden. En dan moet de botox nog ingepland worden. En weet ik ook pas wanneer mijn arm weer aan de beurt is. Mijn revalidatiearts zei dat ze arm en been het liefste in één keer behandelden en ik had daar geen bezwaar tegen, zo met corona. Alleen had ik geen idee dat het zo lang zou duren. Normaal laat ik in november of begin december de botoxinjecties zetten zodat ik er in de winter weer tegenaan kan en mijn arm soepel is voor de echte kou.

Dit jaar loopt het dus anders

En omdat het anders loopt, moet ik ook mijn oude hulpmiddel van stal halen: fysio oefeningen. Die bestaan simpelweg uit de handen in een bidgreep nemen en de armen vervolgens lichtjes strekken. Op het moment dat de arm zich begint te ontspannen kan ik mijn armen verder strekken. Naar voren, naar boven of naar beneden. En dan een minuut of tien. Die oefening wilde ik dus al een week of zes elke dag een paar keer doen. Maar dacht je dat dat lukte? Ik kon me er maar niet toe zetten.

Tot vandaag. Ik heb nu twee keer tien minuten geoefend en ik merk het al meteen. Wat ik nu bedacht heb is een techniek die in alle boeken staat die ik over gewoontes heb gelezen: gewoontes stapelen. Ik heb vanmiddag bedacht dat ik voortaan na iedere maaltijd vijf à tien minuten oefen. En als ik uit de kou van het wandelen kom.

Ik hoop dat het blijft werken. Ik meen vandaag al verschil te voelen.