Vermoeid, gestrest, overweldigd of tijdgebrek (1/2)

Deze blogpost is deel 17 van 25 in de reeks De Zen Habits methode (ronde 2)

cat-590684_640

Dit hoofdstuk ga ik in twee dagen behandelen. In de eerste plaats omdat het al laat is, ten tweede omdat de accu van mijn laptop niet al te lang meer heeft maar vooral omdat de strategieën die Leo Babauta hier bespreekt niet alleen nuttig zijn bij het volhouden van een gewoonte – of uiteraard het stoppen met een slechte gewoonte – maar ook handig zijn voor werk en zelfs bevorderlijk voor je gezondheid. Vandaar dat ze wat extra aandacht verdienen.

Wees je bewust van het probleem

Sta stil bij de vraag of vermoeidheid, stress, overweldiging of tijdgebrek een reden kunnen zijn dat je je gewoonte niet kunt volhouden of waarom je er nog niet aan bent begonnen. Als dat zo is, dan zijn er voldoende mogelijkheden om hieraan te werken.

Ben je vermoeid?

Vraag je dan af of je voldoende rust. Veel mensen slapen eenvoudigweg te weinig. Je kunt het een tijdje volhouden met te weinig slaap, maar uiteindelijk houd je het niet vol. Probeer ‘s avonds een half uur tot een uur eerder te gaan slapen. Een extra voordeel van een goede nachtrust is dat je er beter door onthoudt, zo leerde ik bij Learning how to learn. Overbodige informatie wordt tijdens je slaap uit je hersenen gefilterd waardoor je datgene wat je leert beter onthoudt. Een paar extra tips  zijn om voor je naar bed gaat nog kort op te halen wat je die dag hebt geleerd en een kort to do lijstje te maken van wat je de volgende dag wilt gaan. Je onderbewuste gaat er dan tijdens je slaap als het ware mee aan de slag waardoor je het beter onthoudt en de volgende dag makkelijker aan de gang kunt – wat misschien weer tot gevolg heeft dat je vermoeidheid vermindert.

Neem pauzes

Sta regelmatig op van je bureaustoel, laat je pc of laptop links liggen – en niet stiekem je smartphone erbij pakken 😉 en ga een stukje lopen. Doe in ieder geval even iets anders. Je concentratiespanne blijft tijdens lezen nog geen uur strak staan – ongeveer 45 tot 55 minuten en het heeft een reden dat colleges 2 keer 45 minuten duren met een kwartier pauze. En een bekende tijdmanagement techniek, de Pomodorotechniek, gaat zelfs uit van 25 minuten concentreren  op 1 taak, en dan 1 tot 3 minuten pauze en maximaal 4 pomodoro’s achter elkaar.

Kom in beweging, doe aan sport

Het is een beetje paradoxaal omdat het iets is waar je moeite voor moet doen, maar het loont de moeite. Bewegen en sporten zorgen ervoor dat je je fitter en prettiger voelt wat weer tot gevolg heeft dat je stress afneemt. Bovendien slaap je er beter door. En je wist je dat wandelen je creativiteit ten goede komt. Dat las ik in zowel Laat je hersenen niet zitten van Erik Scherder als in Lezen, weten en niet vergeten van Mark Tigchelaar.

Morgen nog wat meer tips tegen stress, vermoeidheid en tijdgebrek. En dan gaan we vanaf dinsdag kijken hoe je van een slechte gewoonte af kunt komen.

~ ~ ~

Afgelopen zomer las ik mee met Peter Pellenaaars’ serie The Zen Habits Method naar aanleiding van het boek Zen Habits – Mastering the art of change van Leo Babauta en liet ik me uitdagen dagelijks te gaan wandelen. Dat lukte. Wat niet lukte, was gewoontes afleren. Misschien kwam het doordat Peter dat niet behandeld had, vandaar dat ik deze tweede ronde verder ben gegaan met het boek waar hij gebleven was, uiteraard met verwijzingen naar Peters blogposts waar dat verhelderend werkt.

@foto via Pixabay met CC0 verklarinG