Van lezen naar doen: aftrap

Deze blogpost is deel 1 van 2 in de reeks Van lezen naar doen

start

Weet ik van mijn serie Web development uitdagingen ongeveer wat daarvan het doel is, van deze serie is dat me iets minder duidelijk. Grondgedachten achter het idee zijn dat alleen lezen op zichzelf geen handige manier is om iets te leren  maar dat ik vaak juist dingen die het onthouden bevorderen vermijd.

Een kleine greep:

  • Uitstelgedrag (inclusief nogmaals lezen)
  • Alles voor mezelf houden (in plaats van het met een ander bespreken)
  • Geen aantekeningen maken
  • Niet oproepen uit geheugen
  • Niet toepassen

Deze serie kon wel eens een zoektocht gaan worden naar hoe ik deze en andere punten op kan lossen. Ik vrees dat ik daarvoor nog meer ga lezen. Maar nu met het oogmerk op toepassen. Hoewel ik nog geen Waanzinnig Plan heb, lijkt het (bijna) gelijknamige boek van Marcel van Driel of zijn Geen tijd, geen geld, toch doen uit wat ik ervan heb begrepen met doorbladeren redelijk actiegericht. Juist actie waar ik iemand anders voor nodig heb, ligt mij niet echt. Durf te vragen, zeg maar.

Voor de eerste week ga ik op zoek naar manieren om informatie te kanaliseren. Voor deze serie en voor Web development uitdagingen ben ik namelijk van plan veel meer gebruik te gaan maken van bronvermelding. Simpelweg omdat het minder mijn eigen ervaring is die ik deel maar mijn leerproces. En leren doe je vaak van een ander.

Evernote c.s. Here I come.

Overigens wil ik behalve eenmalig lezen en toepassen er ook voor zorgen dat ik wat ik schrijf ook een blijvend onthoud/toepas. Strategieën die ik daarvoor inzet of uitprobeer, zal ik ook in deze serie bespreken.

@foto VIA PIXABAY met CC0 verklarinG

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.