Lezen, leren, oefenen en toepassen (Waarom een goed boek lezen alleen niet helpt.)

Vanmorgen volgde ik een webinar van Kitty Kilian n.a.v. haar boek Stijl. En weer bleek Kitty gelijk te hebben: het boek lezen is niet voldoende. Je begrijpt het tijdens het lezen allemaal want Kitty schrijft meer dan duidelijk. Je denkt: oh ja, zo zit het dus. En je denkt: dat gaan we eens fijn toepassen. Maar daar valt tegen. Tijdens de oefeningen vanmorgen ging het in het begin nog wel goed, maar toen het moeilijker en belangrijker werd, ging het mis en werden mijn antwoorden afgekeurd. Terecht overigens want Kitty legde ook uit wat er niet goed aan was. Er bleek dus weer een wereld van verschil te zitten tussen aan de ene kant iets lezen en denken dat je het begrijpt en iets daadwerkelijk toepassen aan de andere kant. Zoals ik het zie bevat dat proces vier stappen. En wel de volgende:

  1. Lezen (of kijken). Dan lijkt iets vaak bedrieglijk eenvoudig en sla je jezelf voor het hoofd: hoe heb ik dat kunnen missen? Waarom doe ik dat niet al jaren?
  2. De volgende stap is leren. Want dat is waarom je niet al jaren toepast. Niemand heeft het je geleerd. Nu ook niet want iemand heeft het je hooguit laten zien. Je zult zelf aan de slag moeten om datgene wat je leest ook te leren. Daaronder versta ik: begrijpen en het begin maken met onthouden. Je vat het samen, legt het uit aan je beste vriend. Daardoor zie je wat je niet begrijpt en moet je terug naar de tekst of het filmpje met de uitleg. Zonder begrijpen kun je eigenlijk niet verder. Je hoeft het nog niet helemaal te begrijpen, maar de basis moet er zijn.
  3. Oefenen is belangrijk omdat je dan ziet of het echt begrijpt. Dat kun je doen door praktijkgerichte opdrachten te maken. Schrijf beeldend, of show don’t tell. Daar ga je dan voorbeelden bij bedenken. Hierdoor wordt je begrip van de theorie ook beter. Ik merkte dat ook toen ik alweer ruim vijf jaar geleden bezig was met mijn omscholing naar websitebouwer. Ik maakte aan de hand van het cursusmateriaal met Anki opgaven in HTML of PHP. Die oefeningen typte ik iedere keer uit in Notepad++ en daardoor kon ik meteen in de browser zien of het goed gegaan was. Daar het steeds te herhalen – gespreid te herhalen – begreep ik het soms ook steeds beter hoe een bepaalde PHP-functie nou eigenlijk werkte. De grap van Anki is dat ze steeds dingen vraagt op het moment dat jij het bijna vergeten bent. Hierdoor moet je graven in je geheugen en krijg je sterkere geheugensporen.
  4. Dat brengt ons bij toepassen. Bouw websites, schrijf blogposts volgens het boek van Kitty. Een absolute aanrader die pakkende teksten wil schrijven. Zelf ben ik nog wel even zoet met stap 1 t/m 3 maar ik heb me na vanmorgen voorgenomen om werk van haar boek te maken.

~~~

Afbeelding van Hermann Traub via Pixabay

5 gedachtes over “Lezen, leren, oefenen en toepassen (Waarom een goed boek lezen alleen niet helpt.)”

  1. Hee, wat leuk! Je bent de eerste die er een blog aan wijdt 😉 Ik ben altjd bang dat mijn mondelinge uitleg tekort schiet.

    1. Het zit dus volgens mij niet zo zeer in jouw mondelinge toelichting maar in wat cursisten ermee doen. Gaan ze actief met stap 2 – 4 en stellen ze daarbij in het begin vragen als ze iets niet snappen? Ik merk dat nu ik zelf ook een boek heb geschreven dat ik er nu ook mee bezig ben. Hoe kan ik zorgen dat lezers ermee aan de slag gaan? De dingen die ik beschrijf heb ik ook niet in vijf minuten geleerd. Dus als lezers alleen het boek lezen dan is dat zoals ook voor jouw boek ook geldt een leuk tijdverdrijf maar verder heb je er dan niet veel aan. Vandaar dat ik er nu over nadenk of en hoe ik mijn boek in een cursus kan gieten, liefst met professionele hulp. Gelukkig heb ik een paar van zo’n proeflezers.

  2. Eens. Wat je schrijft ligt grofweg in lijn met het didactische model van Karin de Galan over hoe mensen leren.

    Eerst moet je t willen (glijbaan), dan weten (goede uitleg krijgen), dan snappen (eenvoudige tussenoefeningen doen met feedback en mogelijkheid voor herkansing) en dan kunnen (de kernoefening; complexere oefeningen doen met feedback en mogelijkheid voor herkansing).

    Dit doe je allemaal in een training.
    Het boek lezen is alleen de Weten-stap.

    Na de training volgt de transfer van het geleerde: toepassen in je eigen praktijk. Dan ga je van kunnen naar echt doen.

    Goede reminder, weer meedoen met de webinars 🙂

    1. En met willen (glijbaan) bedoelen we dan:

      Pijn voelen (ergenis, irritatie, ergens last van hebben) en vertrouwen (dat ik wel invloed heb om er verandering in te brengen, plus vertrouwen dat jij me daarin kan helpen).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.