Met mijn collegeblok herinneringen ophalen

handbook-765503_640

Naast dagelijkse gewoontes die ik me probeer aan te wennen heb ik sinds vandaag ook voor de eerste keer een gewoonte uitgevoerd waarvan ik hoop dat het een maandelijkse wordt. Eigenlijk had ik het van het weekend al willen doen, maar het kwam er pas vanavond van.

Wat ik gedaan heb, was een collegeblok (en een pen) pakken en terugdenken aan Lezen, weten en niet vergeten van Mark Tigchelaar en me zo veel mogelijk proberen te herinneren uit het boek. Dat heb ik in steekwoorden opgeschreven en toen ik daarmee klaar was, heb ik ze vergeleken met mijn oorspronkelijke aantekeningen van toen ik het boek las.

En die aantekeningen had ik nadat ik ze gemaakt had weer vergeleken met het boek en vormen dus een accurate samenvatting van  de stof. Op die manier heb ik vandaag dus herinneringen opgehaald aan Lezen, weten en niet vergeten.

Met welk resultaat?

Nadat ik mijn nieuwe aantekeningen met de oude had vergeleken, bleek dat ik me de hoofdlijnen nog wist te herinneren en grote delen van de details. Enkele waren wel weggezakt en weer andere had ik niet opgeschreven maar wist ik nog wel omdat ik ze inmiddels al toepas. Al met al was het een resultaat waar ik tevreden over ben en ik ben dan ook van plan deze gewoonte er maandelijks in te houden.

Hoe werkt het?

Deze techniek combineert twee methodes uit Lezen, weten en niet vergeten: je hersenen actief erbij betrekken en gespreid herhalen. Om informatie te onthouden heeft het niet veel zin om die meerdere malen achter elkaar te lezen. Veel beter werkt het als je informatie naderhand uit je geheugen reproduceert. Dan denk je zelf na en creëer je diepere geheugensporen dan wanneer je simpelweg herleest. Bij herlezen herken je stukken tekst omdat je ze eerder hebt gelezen en niet omdat je ze hebt onthouden. Graaf je echter herinneringen op uit je geheugen – die je naderhand controleert aan tekst of eerdere aantekeningen – dan weet je zeker dat er iets bovenkomt wat je hebt onthouden.

Het tweede principe dat hier een rol speelt is gespreid herhalen. De eerste week herhaal je informatie bijvoorbeeld om de dag, daarna om de drie dagen, na een tijdje om de week tot slot om de maand. Hierdoor komt informatie beter in je langetermijngeheugen dan wanneer je iets 5 keer herhaalt op 1 dag. Door de interval zakt de informatie een beetje weg, waardoor je moeite moet doen om deze op te halen en dat zorgt er weer voor dat de informatie dieper in je geheugen wordt opgeslagen.

Technieken die ik zal blijven gebruiken, dat weet ik na dit experiment wel zeker. Een herhalen dat overigens al tijdens het leren begint. Je onthoudt een boek van 10 hoofdstukken het beste als je de eerste al gaat herhalen terwijl je de latere nog aan het lezen bent.

@foto via Pixabay met CC0 verklarinG

2 gedachtes over “Met mijn collegeblok herinneringen ophalen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.