Het onzichtbare zien

Deze blogpost is deel 4 van 25 in de reeks De Zen Habits methode (ronde 2)

straatlamp in het donker

En, is het je vandaag gelukt de neiging iets anders te gaan doen te negeren? De neiging om op het moment dat je iets wilt doen waar je tegenop ziet te vervallen in een slechte gewoonte?

Ja? Gefeliciteerd. Je hebt een goede stap gezet in de richting van het uitbannen van slechte gewoontes. Hoe dat komt, leg ik dadelijk uit.

Nee? Niets aan de hand, ik had ook geen goede dag wat dat betreft. Maar erger nog: ik ben gisteren niet volledig geweest waardoor ik je misschien wel op het verkeerde been heb gezet. Maar uiteraard alleen maar met goede bedoelingen šŸ˜‰

Verschil

De opdracht die Leo Babauta gaf, verschilde een beetje met de mijne. De uitkomst en het inzicht die eruit kunnen voortvloeien zijn hetzelfde, alleen de weg ernaartoe verschilde. Misschien was mijn opdracht moeilijker. Babauta vroeg om tijdens het doen van je nieuwe dagelijkse gewoonte te proberen twee keer de neiging iets anders te gaan doen te weerstaan en de derde keer mocht je dan toegeven.

Waar gaat dit over?

Deze techniek gebruik ik zelf nu al een aantal weken. Babauta vermeldt in zijn uncopyright disclaimer al dat alle ideeĆ«n uit zijn boek gestolen zijn. Dit specifieke idee is een beproefd concept. Ik kwam het namelijk ook tegen bij Learning how to learn. Daar werd je deze techniek bijgebracht als een manier om uitstelgedrag te voorkomen. Je zult begrijpen dat iets leren en uitstellen moeilijk samen gaan. Vandaar. Ik was enthousiast en ging het meteen uitproberen – ik had het natuurlijk over het hoofd gezien toen Peter het uitlegde. Volledig mijn schuld overigens.

Maar over welke techniek hebben we het nu?

Misschien weet je het antwoord al, als het je gelukt is de neiging iets anders te gaan doen te weerstaan. Wat gebeurt er dan? Hoe vaak ben je niets aan het doen en ineens merk je dat je sociale media aan het checken bent. Hoe dat zo is gekomen, geen idee. Maar grote kans dat het een ritueel is waar je je eigenlijk wel van bewust bent.

Van dat vage bewustzijn kun je profiteren. Je kunt net voor je afdwaalt ingrijpen. Niet toegeven. De drang om in je oude patroon te vervallen wordt dan sterker en sterker. Maar jij bent nu bewapend. Jij hebt nu in de gaten dat je af wilt gaan dwalen. Je onzichtbare (slechte) gewoonte wordt zichtbaar. Je weet nu wat je wilt verslaan. En een zichtbare vijand is ineens een stuk minder sterk zodat jij de slag in jouw voordeel kunt beslissen.

Deze methode werkt verbazingwekkend goed en je kunt dit op heel veel slechte gewoontes toepassen. Uiteraard is het een nadeel dat je verschillende slagen moet winnen voor je de oorlog hebt gewonnen. Je bent immers een nieuwe gewoonte aan het leren. Gelukkig gaat deze reeks en die van Peter juist daarover.

Probeer de komende dagen gewoontes die af wilt leren zichtbaar te maken. Kijk of je patronen ziet. Als je sterk voelt mag je ook proberen je aandrang tot uitstel te negeren. Of handelingen die je van je eigenlijke activiteit afhouden, niet uitvoeren.

Vergeet als dat lukt niet jezelf een schouderklopje te geven.

~ ~ ~

Afgelopen zomer las ik mee met Peter Pellenaaars’ serie The Zen Habits Method naar aanleiding van het boek Zen Habits – Mastering the art of change van Leo Babauta en liet ik me uitdagen dagelijks te gaan wandelen. Dat lukte. Wat niet lukte, was gewoontes afleren. Misschien kwam het doordat Peter dat niet behandeld had, vandaar dat ik deze tweede ronde verder ben gegaan met het boek waar hij gebleven was, uiteraard met verwijzingen naar Peters blogposts waar dat verhelderend werkt.

@foto via Pixabay met CC0 verklarinG