Je kunt het wél

Deze blogpost is deel 22 van 25 in de reeks De Zen Habits methode (ronde 2)

christmas-518291_640

“Dit lukt me nooit.”
“Het is het allemaal niet waard.”
“Ik wil ermee ophouden.”
“Ik ben hier niet sterk genoeg voor.”

Deze gedachtes zullen je vast bekend in de oren klinken. Mij in ieder geval wel. Ze vormen een belangrijk obstakel voor iedereen die zijn of haar gedrag wil veranderen, of je nu iets aan- of af wilt leren. Vandaar dus dat Leo Babauta er in zijn Mastering the art of change bij stil staat.

Zie de negatieve gedachte

De eerste stap is dat je je bewust moet zijn van je negatieve gedachtes. Je moet ze zien op het moment dat ze de kop opsteken. Babauta stelt dat als je deze negatieve gedachtes niet ziet, ze een enorme impact op je kunnen hebben omdat ze groter en groter kunnen worden. Merk je ze wel op als ze opkomen, dan kun je actie ondernemen.

Je kunt tegenwerpingen opwerken

Je kunt dan positieve gedachtes tegenover de negatieve zetten en jezelf daarmee aanmoedigen: “Dit is me al eerder gelukt.” “Je bent het waard om jezelf met respect te behandelen.” Het valt niet mee om positief te blijven als het moeilijk wordt maar een gedragsverandering volhouden wordt een stuk moeilijker als je je eigen negatieve gedachtenspinsels  de overhand laat krijgen. Eigenlijk zijn al die negatieve praatje namelijk niet veel meer dan oprispingen van je kinderlijke ziel die steeds de gemakkelijkste uitweg wil kiezen en dus alle moeilijkheden uit de weg wil gaan.

Blijf realistisch

Het is dus van belang tegenwerpingen op te werpen zodat negatieve gedachten niet de boventoon gaan voeren. Maar het is daarbij wel van belang realistisch te blijven. Als je te optimistisch wordt en gaat worden en denkt dat het een eitje is en dat je er geweldig door gaat voelen, loop je het risico dat de werkelijkheid juist tegen gaat vallen omdat de weg dan zwaarder wordt dan je verwacht en je daardoor nog rot gaat voelen ook.

Instead, be realistic: just tell yourself that you’re strong, and you can do this. And that is true. Be realistic by telling yourself that things might not go as planned, but those are learning opportunities. In the long run, you’re going to make it, because you’re worth the effort.

Leo Babauta, Mastering the art of change p. 156.

Op het moment dat je leert je eigen negatieve hersenspinsels de baas te zijn, zul je volgens Babauta nog beter in staat zijn om je gewoontes te veranderen. Neem negatieve gedachtes waar en beschouw ze als wolken die snel voorbij zullen drijven.

Probeer dus bij het uitvoeren – of afleren – van een (nieuwe) gewoonte te letten op negatieve gedachtes en bedenk als ze opkomen hoe je ze tegen kunt spreken.

~ ~ ~

Afgelopen zomer las ik mee met Peter Pellenaaars’ serie The Zen Habits Method naar aanleiding van het boek Zen Habits – Mastering the art of change van Leo Babauta en liet ik me uitdagen dagelijks te gaan wandelen. Dat lukte. Wat niet lukte, was gewoontes afleren. Misschien kwam het doordat Peter dat niet behandeld had, vandaar dat ik deze tweede ronde verder ben gegaan met het boek waar hij gebleven was, uiteraard met verwijzingen naar Peters blogposts waar dat verhelderend werkt.

@foto via Pixabay met CC0 verklarinG