Meerdere goede voornemens? Na elkaar

Deze blogpost is deel 23 van 25 in de reeks De Zen Habits methode (ronde 2)

possible-1060212_640

Nadat ik in de zomer op uitnodiging van Peter Pellenaars begon te wandelen, wende ik me daarna de gewoonte aan om rek- en strekoefeningen te doen ter bestrijding van het spasme in mijn rechterarm.

Te optimistisch

Dat ging zo goed dat ik vorige maand dacht dat ik wel even een aantal nieuwe gewoontes tegelijkertijd in kon voeren en daarbovenop ook af kon rekenen met enkele slechte gewoontes van me. Een paar weken ging het goed maar nog voor de maand om was, ging het faliekant mis. Eigenlijk bleven alleen het wandelen en de rek- en strek oefeningen dagelijks doorgaan. De andere voornemens vervlogen als sneeuw voor de zon.

Gelukkig ben ik niet de enige die dit meemaakte. Ook Leo Babauta overkwam het. Het leerde hem iets wat mijn mislukte plannen van vorige maand kan verklaren en waardoor goede voornemens een stuk kansrijker kunnen worden. Babauta het na zijn mislukte pogingen anders aan:

This time, I built a more solid foundation, because I learned that you have to get one habit firmly established before starting on the second one.

Leo Babauta, Mastering the art of change p. 159.

Ik hoop dat ik door in navolging van Peter nu zelf al een maand over Zen habits – Mastering the art of change te bloggen ik nu een steviger fundament leg. Het zat me vorige maand vooral dwars dat ik niet van mijn slechte gewoontes afkwam. Maar het was te veel tegelijkertijd. Vandaar dat ik ook het volgende advies van Babauta ter harte neem:

So I now recommend doing four successful Habit Sprints with one habit before moving on to the next. At this point, you start to get good at the habit, and it starts running on autopilot.

Leo Babauta, Mastering the art of change p. 159.

Een Habit Sprint is 1 week waarin je nieuwe gewoonte schriftelijk bijhoudt waarna je evalueert. Na 4 weken is je nieuwe gewoonte dan een automatisme. Voorwaarde hiervoor is volgens Babauta wel dat je een succespercentage van minimaal 70 tot 80 procent hebt. Nieuwe voornemens  hebben herhaling en tijd nodig om echt een gewoonte te worden.

En precies daar ging het bij mij dus mis. Ik wilde van te veel dingen tegelijk een gewoonte maken. Juist die 2 dingen die ik ruim de tijd had gegeven hielden wel stand.

Goede voornemens

Je goede voornemens voor het nieuwe jaar hebben volgende week dus een stuk meer kans als je ze niet allemaal tegelijk oppakt, maar achter elkaar. Iedere maand een voornemen bijvoorbeeld. Dan kun je je er erg echt op concentreren. Na een succesvolle maand hoef je minder na te denken over je voornemen maar hou je wel bewust aan je Zen habits plan (opent de site bij het boek) en laat je daarop aanspreken want  volgens Babauta maar volgens Babauta kun je pas na 10 succesvolle weken volledig op de automatische piloot overgaan.

Maar na een succesvolle maand kun je dus je focus verleggen naar het volgende goede voornemen.

~ ~ ~

Afgelopen zomer las ik mee met Peter Pellenaaars’ serie The Zen Habits Method naar aanleiding van het boek Zen Habits – Mastering the art of change van Leo Babauta en liet ik me uitdagen dagelijks te gaan wandelen. Dat lukte. Wat niet lukte, was gewoontes afleren. Misschien kwam het doordat Peter dat niet behandeld had, vandaar dat ik deze tweede ronde verder ben gegaan met het boek waar hij gebleven was, uiteraard met verwijzingen naar Peters blogposts waar dat verhelderend werkt.

@foto via Pixabay met CC0 verklarinG