Maak er een spel van

Deze blogpost is deel 24 van 25 in de reeks De Zen Habits methode (ronde 2)

board-761586_640

Eerder beschreef ik al hoe je anderen bij je pogingen tot gewoonteverandering kunt betrekken. De overtreffende trap hiervan is natuurlijk samen de uitdaging aangaan. Samen afvallen, meer bewegen, gezonder eten, stoppen met roken enzovoorts.

Als je het samen doet kun je elkaar steunen, kun je ervaringen uitwisselen en je wilt niet voor een ander onderdoen dus ben je extra gemotiveerd om je nieuwe gewoonte vol te houden. Misschien is erover bloggen ook wel een vorm van samen de uitdaging aangaan. De hele wereld kan het lezen en ik wil natuurlijk geen slechte indruk maken. Over een stok achter deur gesproken.

Motiverend en leuk

Ik ga nog niet zover dat ik hier beloof dat als ik twee dagen achter elkaar niet wandel of blog iemand dan een taart en mijn gezicht mag gooien en daar dan een filmpje van op YouTube mag zetten, maar je kunt je voorstellen dat ik dan enorm gemotiveerd zou zijn. Zo’n uitdagingen werken het beste als ze twee kanten op gaan. Dat je niet alleen taart in je gezicht kunt krijgen maar ook mag gooien.

Je kunt uitdagingen aangaan met gezinsleden, familie, collega’s, vrienden, medebloggers enzovoorts. Met alle moderne technieken zoals gedeelde documenten ben je voor groepsuitdagingen ook niet meer gehinderd door afstanden.

Maar samen zijn tijdens het ‘gewoontespel’ maakt het ook leuk. Zo beschrijft Leo Babauta:

I’ve had group challenges with Eva and the kids, where we all get a big reward if we succeed asa group. We all did multiple sets of pushups—even our daughter Noelle, who was seven at the time—three times a week for a couple months, collapsing on the floor after our final set each time. We did it because group challenges get your butt in gear.

Leo Babauta, Mastering the art of change, p. 163.

Ingrediënten van een ‘gewoontespel’

  • Jullie voeren samen met anderen je gewoonte uit.
  • Zelfde tijd en locatie is niet nodig (maar kunnen dus wel).
  • Jullie houden (een week lang) bij hoe het gaat met jullie gewoontes.
  • Iedere keer dat het lukt krijg je een punt, lukt het een dag niet, dan een punt aftrek. 2 dagen achter elkaar mislukkingen: 1 + 2 punten aftrek.
  • Houden jullie het een week vol: beloning.
  • Mislukt een voornemen zodanig dat iemand op 0 punten uitkomt: vervelende consequentie voor hem of haar.

De volledige beschrijving van het Zen habits spel is te lezen op de site bij het boek.

Als er iemand zin heeft in een spelletje…

~ ~ ~

Afgelopen zomer las ik mee met Peter Pellenaaars’ serie The Zen Habits Method naar aanleiding van het boek Zen Habits – Mastering the art of change van Leo Babauta en liet ik me uitdagen dagelijks te gaan wandelen. Dat lukte. Wat niet lukte, was gewoontes afleren. Misschien kwam het doordat Peter dat niet behandeld had, vandaar dat ik deze tweede ronde verder ben gegaan met het boek waar hij gebleven was, uiteraard met verwijzingen naar Peters blogposts waar dat verhelderend werkt.

@foto via Pixabay met CC0 verklarinG