Uitdagingen na Learning how to learn

Tja, wat moet ik nog schrtijven over Learning how to learn? Na Elja’s post van gisteren, Beter leren kun je leren, kan ik alleen nog maar amen zeggen. Gelukkig heb ik na deze cursus geen last meer van het bedriegerssyndroom, vandaar maar mijn grootste uitdagingen. Wat zijn voor mij de belangrijkste dingen die ik heb opgestoken?

Toepassen

Dat is in één woord mijn grootste uitdaging. Ik heb nogal de neiging (veel) te lezen als ik iets wil leren. En niet alleen als ik iets wil leren trouwens. Ik weeg voor- en nadelen af en neem dan misschien een besluit om iets te doen. In die valkuil trap ik ook als ik wil leren: ik zoek er een informatief boek of blog bij en ga dan lezen. En misschien nog meer lezen. Ik wist best alleen dat geen handige strategie was, vandaar dat ik ook begon – ja, daar heb het alweer – te lezen in Lezen, weten en niet vergeten van Mark Tigchelaar. Dat had mijn manier van lezen al enigszins veranderd en Learning how to learn is daarop een mooie aanvulling.

Mijn leren moet vooral actiever: niet gewoon lezen, dan nog eens herlezen en er vervolgens niets mee doen. Nee, actief vragen stellen tijdens het lezen, samenvatten, uitleggen aan een ander, opdrachten maken, de stof op meerdere manieren benaderen. Ervoor zorgen dat het gaat leven, metaforen bedenken. Er beelden bij zien.

Maar dan is het boek uit of de cursus afgelopen? Bezig blijven. Blijf toepassingen bedenken en uitvoeren waarmee je met het geleerde aan de slag kunt.

Te lang doorgaan

Ik had de gewoonte – al was ik er al enigszins van teruggekomen door mijn wandelen – om maar door en door te gaan als ik iets niet snapte. Keer op keer tot het het nog niet lukt. Terwijl juist even afstand nemen vaak de oplossing brengt. Heeft te maken met twee verschillende manieren waarop ons brein kan werken, maar niet tegelijkertijd.

Samenwerken

De twee bovenstaande gaan nog wel lukken, maar hoe ik samen met anderen ga leren, daar ben ik nog niet uit. Ik snap dat het nuttig kan zijn om dingen samen te doen, uit te zoeken, aan elkaar uitleggen. Maar ik ben van nature wat schuchter. Dus dit wordt een opgave. De blik van een ander erbij betrekken als ik iets wil leren. Maar goed, vaak zijn er natuurlijk (online) medestudenten en is een vorm van samenwerking verweven en de manier waarop onderwezen wordt. Dankzij Learning how to learn weet ik nu gelukkig beter waar ik bij samenwerken op moet letten.

En nu ophalen

Morgen nog een laatste optionele video bekijken en dan zit het er helemaal op. Nou, ja niet helemaal want ik mag deze week wel wat ophalen en actief herhalen. Zodat ik in ieder geval niet meteen in mijn valkuil trap.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.