Vermoeid, gestrest, overweldigd of tijdgebrek (2/2)

Deze blogpost is deel 18 van 25 in de reeks De Zen Habits methode (ronde 2)

pressure-690161_640

Dit is het vervolg op mijn post van gisteren. Hieronder volgen nog enkele strategieën uit Zen habits – Mastering the art of change van Leo Babauta om te voorkomen dat je vermoeid, gestrest of overweldigd raakt. Je tijdgebrek kan er ook minder door worden, je gezondheid en je geheugen misschien bevorderd.

Te veel op je bord

Als je overweldigd raakt doordat je te veel op je bordje hebt, dan zul je keuzes moeten maken. Misschien kun je dingen uitstellen, of delegeren. Geef bij mensen die wat van je verwachten aan dat het nu even niet lukt en maak een kort prioriteitenlijstje van maximaal vijf dingen, ga met het eerste punt aan de slag en concentreer je alleen daarop.

Zet je notificaties uit

Al die notificaties zijn prachtig om op de hoogte te blijven, maar niet handig om geconcentreerd door te kunnen werken aan de taak die je je voorgenomen hebt. Deze blogpost wordt er ook enigszins geplaagd 😉 Vraag je af of je ze echt nodig hebt en of ze je niet enorm afleiden. Volgens Lezen, weten en niet vergeten van Mark Tigchelaar is multitasken een illusie. Je concentratie gaat er flink door achteruit en in plaats van tijdwinst verlies je er enorm veel tijd door. Sinds ik dat las, probeer ik alleen die tabbladen open te hebben die ik voor mijn blog nodig heb en ligt mijn telefoon bij voorkeur uit de buurt.

Let op je ademhaling

Rustig ademhalen, dat wil zeggen met aandacht en vanuit je buik, en je daarbij eraan herinneren dat wat jij doet echt niet zo heel belangrijk is en dat er morgen weer een dag komt, kan volgens Babauta ook zorgen voor stressvermindering en is daardoor bevorderlijk voor het volhouden van gewoontes. En wist je dat het ook een goede techniek is als je zenuwachtig bent?

Zie je taak als je meditatie

Ik kom tijdens mijn dagelijkse wandelingen vaak helemaal tot rust. Even weg van alle dingen waar ik mee bezig ben – al haal ik mijn telefoon wel eens tevoorschijn – en helemaal uitwaaien. Misschien kun jij ook zoiets bedenken waarbij je even van pc en andere stressfactoren verlost bent.

Wat nu als al deze oplossingen niet werken?

Je hebt bijvoorbeeld nieuwe prioriteiten gekregen waardoor je verandering op de achtergrond is geraakt. Wat je dan kunt doen is er minder tijd aan besteden of de minimale versie van je gewoonte uitvoeren. Als er echt geen andere mogelijkheid is, kun je een tijdje stoppen. Maar maak in dat geval met iemand een afspraak dat je na drie dagen of een week weer begint. Houd je je niet aan die afspraak dan volgt een vervelende consequentie.

~ ~ ~

Afgelopen zomer las ik mee met Peter Pellenaaars’ serie The Zen Habits Method naar aanleiding van het boek Zen Habits – Mastering the art of change van Leo Babauta en liet ik me uitdagen dagelijks te gaan wandelen. Dat lukte. Wat niet lukte, was gewoontes afleren. Misschien kwam het doordat Peter dat niet behandeld had, vandaar dat ik deze tweede ronde verder ben gegaan met het boek waar hij gebleven was, uiteraard met verwijzingen naar Peters blogposts waar dat verhelderend werkt.

@foto via Pixabay met CC0 verklarinG