Stoppen met een slechte gewoonte (1 van 2)

Deze blogpost is deel 19 van 25 in de reeks De Zen Habits methode (ronde 2)

beer-398742_640

Vandaag zijn we in Zen habits – Mastering the art of change van Leo Babauta na een lange maar hopelijk nuttige aanloop aangekomen bij het hoofdstuk waar het mij om te doen is: Quitting bad habits. Laat ik met een geruststelling van Babauta beginnen:

By now, you’ve learned most of what you need to form a new habit like exercise or meditation or writing daily… but what if you want to quit a bad habit?
Luckily, most of the concepts are exactly the same, but there are some additional complexities.

Leo Babauta, Mastering the art of change p. 147.

Hopelijk geldt dat ook als je Peters serie en de mijne hebt gevolgd. Mij is het dus na Peters serie al gelukt een aantal nieuwe gewoontes in te voeren, of beter gezegd, dingen die ik graag dagelijks wilde doen, doe ik nu ook daadwerkelijk dagelijks. Die extra moeilijkheden waar Babauta het over heeft, bespreek ik vandaag en morgen en overmorgen geef ik mijn Zen Habits stopplan aan de hand van Babauta’s Quit Plan (opent een Google Docs formulier vanuit de site van Babauta).

Waarom zou je de neiging toe te geven aan je slechte gewoonte willen weerstaan?

Babauta zegt dat de stappen voor het afleren van een gewoonte eigenlijk dezelfde zijn dan voor het aanleren alleen komt er een heel sterke drang naar je slechte gewoonte bij. Maar waarom zou je daar niet gewoon aan toegeven? Over sigaretten en snoep zegt Babauta:

Life is short, so why waste it on pure junk? Those things don’t make you happy—if anything, they made me less and less happy about myself. I’ve been happier once I gave up those habits and learned to be healthy and trustworthy to myself.

Leo Babauta, Mastering the art of change p. 148.

Vandaag kijk ik naar de eerste 5 (van de 10) stappen die je kunt zetten als je wilt stoppen met een slechte gewoonte.

  1. Zorg voor een diepere waarom. De neiging om toe te geven aan je slechte gewoonte zal regelmatig de kop op steken. Zorg dat je dan een antwoord klaar hebt. Je wilt bijvoorbeeld een goed voorbeeld zijn voor je kinderen.
  2. Maak er een verplichting van. Stop over 3 tot 7 dagen met een slechte gewoonte – ik beëindig de mijne op Eerste Kerstdag. Zet dat op de kalender, kondig het aan. Kortom, maak het iets groots zodat je moeilijker terug kunt krabbelen. Zorg dat je volledig achter deze verplichting staat, onderneem die actie die jij daarvoor nodig acht – vandaar dat je pas over 3 tot 7 dagen ergens mee stopt.
  3. Zorg ervoor dat je je aan laat spreken over je stopplan en dat je ondersteuning krijgt. Als je ergens in je eentje mee stopt en er niets over zegt, is toch doorgaan erg makkelijk. Voorkom dit door er andere mensen bij betrekken. Zij hoeven natuurlijk niet mee te doen, maar kunnen jou wel ondersteunen en aanspreken. Vergeet online hierbij niet. Zelf ben ik van plan dit blog als stok achter de deur te gebruiken.
  4. Wat triggert jouw slechte gewoonte? Babauta schreef een dag lang op wat hij deed voor hij een sigaret op stak. Misschien nuttige kennis om te weten: als ik dat doe, dan kan ik daarna dit gaan doen, zodat je het patroon kunt doorbreken.
  5. Bekijk in welke behoefte iedere trigger voorziet. Je kunst snacken om te socializen, maar ook om om te gaan met stress of omdat je je slecht voelt. Schrijf die redenen op en probeer andere manieren te vinden om met deze gevoelens om te gaan.

Morgen stap 6 tot en met 10 en twee onderwerpen die volgens Babauta extra aandacht behoeven.

Edit (24 december): De nummering gecorrigeerd, na een opmerking van Niek. Stap 1 stond niet genummerd.

~ ~ ~

Afgelopen zomer las ik mee met Peter Pellenaaars’ serie The Zen Habits Method naar aanleiding van het boek Zen Habits – Mastering the art of change van Leo Babauta en liet ik me uitdagen dagelijks te gaan wandelen. Dat lukte. Wat niet lukte, was gewoontes afleren. Misschien kwam het doordat Peter dat niet behandeld had, vandaar dat ik deze tweede ronde verder ben gegaan met het boek waar hij gebleven was, uiteraard met verwijzingen naar Peters blogposts waar dat verhelderend werkt.

@foto via Pixabay met CC0 verklarinG