Gewoonteveranderingen en de ander

puzzle-654962_640

Natuurlijk is degene die zijn of haar gewoonte(s) verandert niet alleen op de wereld. Er zijn altijd anderen bij betrokken. Mensen in je omgeving die je wel of niet steunen. En als ze je niet steunen, kan dat succesvolle gewoonteveranderingen behoorlijk lastig maken. Als je wilt stoppen met roken en je hebt huisgenoten die zelf ook roken, kan jouw stoppoging gemakkelijk als kritiek op hen worden gezien. Babauta noemt een aantal mogelijke strategieën om hier mee om te gaan.

Betrek anderen zo vroeg mogelijk bij je idee

Waar mensen een hekel aan hebben is als ze een verandering opgedrongen krijgen, ook al is het maar een verandering van een ander en heb jij helemaal de intentie dat zijzelf mee moeten doen. Wat kan helpen is anderen zo vroeg mogelijk bij jouw plan te betrekken en het er met hen over te hebben. Uitleggen waarom jij dit idee hebt, waarom het voor jouw belangrijk is. Je laat dan zien dat je de ander serieus neemt. Maak daarbij ook vooral duidelijk dat het om jouw verandering gaat en dat je anderen niets verwijt of op wilt dringen. Het is een open deur maar als anderen het idee krijgen dat jij hen niet accepteert zoals ze zijn, dan wordt het voor hen moeilijk om jouw gewoonteverandering te ondersteunen.

Het goede voorbeeld geven

Ook als je anderen niet direct meekrijgt op jouw pad naar gewoonteverandering hoeft dat geen reden te zijn om er dan maar van af te zien. Je kunt dan zelf toch aan de slag – en je kunt bijvoorbeeld online ondersteuning zoeken – en de kans bestaat dat anderen jou ten positieve zien veranderen en je dan alsnog gaan ondersteunen. De kracht van het goede voorbeeld. Misschien worden ze wel zo enthousiast door jouw goede voorbeeld dat ze (alsnog) mee gaan doen.

Op eigen kracht

Mochten anderen jouw verandering niet zien zitten, leg dan dus uit waarom het belangrijk is voor je en vraag of ze jou toch de ruimte willen geven die daarvoor nodig is. Mocht het ten koste van tijd gaan die je anders samen met hen zou besteden, probeer dat dan op een ander tijdstip goed te maken. Voor dit punt kan elders steun zoeken, zoals hierboven al vermeld, een extra of vervangende stimulans zijn.

Leg geduldig uit

Omdat anderen minder meekrijgen van het denkproces dat voorafgaat aan een gewoonteverandering, is het handig om geduldig te blijven en rustig uit te leggen waarom de verandering voor jou van belang is zodat zij het ook (kunnen gaan) begrijpen. Sleep anderen mee in je enthousiasme, laat zien wat je erover leest, vertel wat je meemaakt door je nieuwe gewoonte, maar waak ervoor je op te dringen omdat dat weerstand op kan roepen.

Groepsuitdagingen

Een gewoonteverandering is vaak leuker als het samen kunt doen. Een manier daarvoor zijn groepsuitdagingen. Daar kom ik in een later blog nog op terug.

Het spreekt tot slot voor zich dat als jij steunt wilt bij jou gewoonteveranderingen, jij ook anderen ondersteunt als zij willen veranderen.

~ ~ ~

Afgelopen zomer las ik mee met Peter Pellenaaars’ serie The Zen Habits Method naar aanleiding van het boek Zen Habits – Mastering the art of change van Leo Babauta en liet ik me uitdagen dagelijks te gaan wandelen. Dat lukte. Wat niet lukte, was gewoontes afleren. Misschien kwam het doordat Peter dat niet behandeld had, vandaar dat ik deze tweede ronde verder ben gegaan met het boek waar hij gebleven was, uiteraard met verwijzingen naar Peters blogposts waar dat verhelderend werkt.

@foto via Pixabay met CC0 verklarinG

Een gedachte over “Gewoonteveranderingen en de ander”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.