Uitslag looponderzoek

linkerschoen

Vanmiddag belde dan eindelijk mijn revalidatiearts om het rapport te bespreken dat opgesteld was naar aanleiding van het looponderzoek. Dat looponderzoek was weer het gevolg van een lelijke valpartij in september. Als gevolg van mijn lichamelijke handicap heb ik moeite mijn rechtervoet op te tillen. Afwikkelen gaat ook niet soepel. Omdat het al de tweede valpartij in korte tijd was – na september ben ik overigens niet meer gevallen, afkloppen – vond ik dat er maar eens goed naar moest worden gekeken.

En dat is gebeurd en vanmiddag hebben we de conclusies en aanbevelingen besproken. Het doel was tweeledig: voorkomen dat ik vaker val en overbelasting van mijn rechterknie voorkomen. Die komt regelmatig niet al te zachtzinnig met de grond in aanraking en omdat ik veel wandel was ik bang dat dat op den duur tot slijtage aan de knie kan leiden.

Uit het onderzoek kwamen een aantal dingen naar voren. Mijn enkel zit wat vast maar dat zou het lopen niet echt hinderen. Daarnaast had ik voldoende kracht in been en voet, iets wat me met al mijn wandelen niet echt verbaasde. Wel bleek dat ik moeite heb mijn rechterknie te buigen en dat ik de klittenband van mijn rechterschoen niet strak genoeg sluit. Gevolg van die twee dingen is weer dat ik meer moeite heb om met mijn rechterbeen een volledige zwaai te maken. Er was een Engelse term maar die lees ik wel wanneer het rapport bij de post zit.

De oplossing

Het komt er op neer dat dit alles alles ervoor zorgt dat mijn rechtervoet te laag boven de grond blijft hangen. Dat brengt weer het risico met zich mee dat ik struikel over obstakels. De mogelijke oplossing was vierledig:

  1. De (klittenbanden van de) rechterschoen vaster aan proberen te trekken zodat die niet te los aan de voet zit en dus minder gauw ergens aan kan blijven haken.
  2. Fysiotherapieoefeningen gericht op goed lopen met het optillen van het been als speerpunt.
  3. De linkerschoen iets hoger maken dan de rechter zodat ik met rechts makkelijker kan lopen zonder obstakels tegen te komen. Dit kan zonder het gevoel te krijgen scheef te lopen.
  4. Botuline in mijn rechterbovenbeen. Dat zou ervoor moeten zorgen dat ik mijn knie makkelijker kan buigen wat er weer voor zorgt dat ik makkelijker kan lopen.

Ik ben heel benieuwd wat dit gaat brengen. Vooral die botuline maakt nieuwsgierig want daar heb ik in mijn arm al heel positieve ervaringen mee. Maar ik mag nog even geduld hebben. En voor mijn arm dus ook. We houden gewoon de hoeveelheid van de vorige keer aan alleen is dat nu al ruim een jaar geleden en dus is mijn arm nu behoorlijk stijf. Gelukkig ken ik wat ontspanningsoefeningen. Die doe ik nu een aantal keer per dag en dat helpt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.