Verandering op komst

Alles viel op zijn plaats door de column Creativiteit en ideeën zijn eng die ik exact drie maanden geleden schreef voor Onzichtbaar Ziek. Door wat ik schreef en de reacties die ik daarop kreeg, heb ik eindelijk het gevoel dat ik mijn hopelijk laatste manie een plek heb kunnen geven en dat ik echt verder kon met mijn leven op een manier zoals ik dat zelf wilde.

Het gevoel was geweldig en is dat nog steeds. Ik durfde ook weer van alles aan te pakken. Maar daar diende zich het eerste probleem al aan. Ideeën genoeg. Iedere dag minstens tien ideeën opschrijven: ik hield het een week of wat vol en daarna met tussenpozen steeds een aantal dagen. Iedere dag een blokje om: ook twee weken en daarna met enige regelmaat. Wel gesprekken en een heleboel blogs plus boeken die half gelezen aan de kant gelegd werden.

Het voelde goed maar de echte verandering bleef uit

Dat was eigenlijk een beetje de achtergrond waartegen ik vorige week de blogpost Love moved me to write this for you van Peter Pellenaars over het boek Zen Habits – Mastering the Art of Change van Leo Babauta las. Uit zijn keuzelijst van tien mogelijke veranderingen koos ik meteen voor vijf minuten wandelen per dag. Vanwege mijn handicap is lopen toch al belangrijk voor me omdat het moeilijker gaat en oefening mijn benen soepel houdt. Bovendien heb ik in het verleden gemerkt dat lopen ook nog eens een positieve uitwerking heeft op het spasme in mijn rechterarm. Ik begon gelijk zonder vooropgezet plan met het uitvoeren mijn nieuwe goede voornemen.

Peter kennende had ik natuurlijk kunnen weten dat dat vooropgezette plan er wel degelijk zou komen. Mocht jij ook verandering nastreven dan kan ik je aanraden op het blog van Peter via The Zen Habits Method reeks na te lezen hoe je een gedegen plan ontwikkelt.

Voor mij ziet het plan er nu zo uit

  • nieuwe dagelijkse routine: 5 minuten wandelen
  • motivatie: het soepel houden van mijn rechterbeen en het verminderen van het spasme van mijn rechterarm
  • kleinst mogelijke stap om te beginnen: op en neer lopen naar de brievenbus in het dorp
  • belofte: aan het thuisfront
  • wanneer: na het bakje yoghurt een uur na het avondeten
  • trigger of aanleiding: het lege bakje yoghurt
  • herinneringen: her en der blokjes LEGO neergelegd; printje plattegrond dorp opgehangen; digitale agendanotitie op smartphone en op pc
  • verplichtingen: dagelijks bloggen over voortgang; de volgende avond geen hoorapparaten dragen wanneer ik een avond verzaak (behalve tijdens mijn wandeling want ik wil natuurlijk geen onveilige situaties creëren)

4 gedachtes over “Verandering op komst”

  1. Goed plan heb je al samengesteld. Of het allemaal makkelijker gaat worden met zo’n plan (zoals je weet heb ik er ook eentje opgesteld) weet ik niet, maar het lijkt me in ieder geval de moeite waard om het eens op deze manier te proberen. Ik ben benieuwd wat het met me doet als ik er voorlopige iedere dag over blijf bloggen.
    Laten we elkaar succes wensen met deze eerste stap van voorbereidend werk. Succes Paul!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.